Jak są napędzane żurawie samojezdne?

mężczyzna kierujący podnośnikiemŻurawie samojezdne to mobilne urządzenia dźwigowe, które najczęściej montuje się na podwoziach samochodów ciężarowych. Ich konstrukcje tworzą w pełni regulowane wysięgniki i wciągarki zainstalowane na obrotowej platformie. Dzięki nim można wykonywać pracę pod różnymi kątami bez konieczności dodatkowego manewrowania maszyną. Największą zaletą żurawi samojezdnych jest oczywiście ich mobilność, która umożliwia ich zastosowanie nawet na najbardziej wymagającym terenie. Żurawie samojezdne można podzielić ze względu na rodzaj podwozia oraz rodzaj napędu. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej tej drugiej kwestii i wyjaśnimy, jak są napędzane.

 

Jaki napęd wykorzystuje się w żurawiach samojezdnych?

Podział ze względu na rodzaj napędu wyróżnia żurawie samojezdne:

  • spalinowo-mechaniczne,
  • spalinowo-elektryczne,
  • spalinowo-hydrauliczne.

Żurawie z napędem spalinowo-mechanicznym sterowane są najczęściej przy użyciu specjalnej dźwigni. Spalinowo-elektryczne z kolei zwykle zasilają wytrzymałe akumulatory. Ten rodzaj napędu najczęściej stosuje się w kompaktowych i w pełni zautomatyzowanych maszynach. Ostatnie z wymienionych, spalinowo-hydrauliczne działają na zasadach prawa Pascala. Ich największą zaletą jest możliwość uzyskiwania sił o wielkościach często nieosiągalnych dla innych napędów. Przez to napęd hydrauliczny najszerzej wykorzystuje się w przypadku ciężkich maszyn o największej nośności.

Jeszcze do niedawna największą popularnością cieszyły się żurawie samojezdne z napędem mechanicznym i hydraulicznym. Dziś jednak coraz częściej ich miejsce zajmują żurawie z napędem elektrycznym. Takie maszyny przede wszystkim ograniczają emisję spalin, przez co uznaje się je za przyjaźniejsze dla środowiska. W niektórych miejscach okazują się nawet niezastąpione. Sprawdzają się wszędzie tam, gdzie konieczne jest przestrzeganie restrykcyjnych norm dotyczących emisji szkodliwych spalin. Bez problemów mogą też znaleźć zastosowanie w pomieszczeniach zamkniętych, w których zdecydowanie nie sprawdzą się np. ciężkie maszyny z napędem hydraulicznym.