Klasyfikacja żurawi samojezdnych ze względu na typ podwozia

Podnoszenie drewna dźwigiemPrace o charakterze budowlanym, ale nie tylko, wymagają wykorzystania odpowiedniego sprzętu. Niezwykle istotną rolę odgrywają dźwignice określane potocznie mianem żurawi. Jest to specjalistyczny typ konstrukcji, umożliwiający podnoszenie i przenoszenie ciężarów na różne wysokości.

Dlatego właśnie znajdują szerokie zastosowanie tak w przemyśle budowlanym, jak i ciężkim, przeładunkowych, transportowym, w portach, zakładach pracy oraz placach budowy. Różnią się one mocą, budową, zasięgiem, jednak warto skupić się na tak zwanych żurawiach samojezdnych, czyli dźwignicach montowanych specjalnym podwoziu samojezdnym lub wzmocnionym podwoziu pojazdu ciężarowego. Tego rodzaju maszyny wynająć można w firmie !! Paweł Szmurło, która specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań do prac wysokościowych, jak dźwigi samochodowe i podnośniki koszowe. Żuraw samojezdny składa się z wysięgnika wychylnego umocowanego do obrotowego mostu oraz wciągarek. Pracuje w trybie dźwigowym, gdy podwozie jest podnoszone na podporach dla zachowania lepszej stabilności, oraz transportowym. Różnią się one wieloma elementami, które je kategoryzują. Należą do nich silnik, siła udźwigu, wysokość robocza oraz długość zasięgu bocznego. Warto skupić się na klasyfikacji żurawi ze względu na typ podwozia.

 

Klasyfikacja podwozia

Żurawie samojezdne można podzielić między innymi ze względu na rodzaj podwozia, na którym są umieszczone. Musi być ono specjalnie wzmocnione lub od razu przygotowane pod ten cel, aby wszystkie pracy szły stabilnie i nie sprowadzały niebezpieczeństwa na ludzi i otoczenie. Podstawowym typem są żurawie samochodowe. Konstrukcja tego podwozia jest powszechnie znana i kojarzona, ponieważ na samochodzie ciężarowym jest montowany dźwig, albo zaraz za kabiną kierowcy, albo w centralnej części naczepy. Tego rodzaju żuraw samojezdny doskonale sprawdza się przy pracach terenowych w miastach. Odmianę tego rodzaju maszyny stanowią żurawie jezdniowo-terenowe. Jak sama nazwa wskazuje, są to pojazdy, które dobrze radzą sobie w warunkach miejskich, gdzie infrastruktura drogowa jest dobrze rozwinięta, ale poradzą sobie również w nieco gorszych warunkach terenowych. Ich konstrukcja jest bardziej specjalistyczna niż żurawi samochodowych, a z samego wyglądu są to już pojazdy bardziej specjalistyczne. O wiele bardziej specjalistycznymi maszynami są żurawie terenowe kołowe, których konstrukcja jest przystosowana do poruszania się po trudnym grząskim terenie. Wyróżniają się budową, która umożliwia im przemieszczanie w warunkach odmiennych od drogi. Stąd wielokrotnie wyżej osadzone podwozie, wysokie koła, czy centralnie osadzona kabina operatora. Ostatnim typem, jaki można wyróżnić, są żurawie gąsienicowe. Jak sama nazwa wskazuje, od pozostałych maszyn różnią się tym, że zamiast kół mają gąsienice, które dedykowane są najtrudniejszym warunkom terenu, w których koła zwyczajnie grzęzną. Dobierajmy więc maszyny odpowiednio do miejsca pracy.